lauantai 3. syyskuuta 2011

Suuria suunnitelmia

Kirjoittelin alkukesästä tavoitteestani etsiä joku sosioemotionaalista kehitystä ja tunne-elämää tukeva valmis "pakettiohjelma" ja pyöräyttää se käyntiin heti syksyllä. Silloista pohdintaani voi lukea täältä. En silloin lopulta saanut ns. mitään aikaiseksi asian kanssa, ja olin jo pitkälti unohtanutkin koko asian, kun arjen pyöritys vie kaiken ajan. Nyt se taas palasi mieleeni, ja olen illan pyörinyt netissä eri vaihtoehtoja etsien. Ja huomasin, ettei niitä juuri ole. Ainakaan ilmaisia sellaisia.

KiVa-koulu materiaalit meillä koulussa kyllä on, ja ne ovat varsin mukavat. Niitä tosin on viimeisten vuosien aikana hinkattu osan oppilaistani kanssa aika paljonkin, joten pitää yrittää kaivaa niihin jotain uutta näkökulmaa. Tunne-etsivän materiaali on ilmainen, mutta harjoitukset eivät ole meidän poppoolle tarpeeksi yksinkertaisia. Osalle oppilaista omien tunteiden tunnistaminen on todella vaikeaa, samoin kuin asettuminen toisen ihmisen asemaan. Vietimme muutaman oppilaan kanssa lähes yhden oppitunnin pohtimassa sellaista kysymystä kuin "Mistä joku toinen ihminen voisi suuttua, vaikka minä itse en siitä suutu?". Ja todellakin, melkein se tunti meni, ennen kuin saimme yhden vastauksen tähän. Joten Tunne-etsivää "matalammalta tasolta" pitäisi siis lähteä liikkeelle. Tunne-etsivä taitaakin olla tarkoitettu enemmän käytettäväksi peruskoulun yläluokilla ja toisella asteella. Tunne-etsivän materiaalin saa PDF:nä tämän linkin takaa.

Opetushallituksen ilmeisen laadukkaat materiaalit Aggression portaat ja Tunteesta tunteeseen kiinnostaisivat minua kovasti. Ne kuitenkin maksavat jonkin verran (eivät tosin mitenkään hirveästi) ja epäilen, ettei rehtori ole innokas niitä minulle tilaamaan. En myöskään itse haluaisi käyttää omia rahojani materiaaleihin. Tosin nyt, juuri tätä kirjoittaessani tajusin, että en ollut tarkastanut noiden saatavuutta kirjastosta - ja kas, aggression portaat löytyivät kirjastosta! Eli se siis varaukseen heti.

Eräässä harjoittelussani käytin myös Pesäpuun Vahvuuskortteja ja olen niihin aivan ihastunut. Ne haluan joskus hankkia itselleni, niin saan kuljettaa ne mukana koulusta kouluun sen mukaan, minne päädyn opettamaan. Ihan vielä rahatilanne ei kuitenkaan anna myöden tuota hankintaa, ovat kamalan kalliit. Noissa korteissa on siis ihanat eläinkuvat, ja lisäksi kortissa lukee myös jokin vahvuus, esimerkiksi "olen myötätuntoinen", "olen vahva" tai "pyydän apua, kun tarvitsen sitä". Käytin noita harjoittelussani yläkoulun puolella oppilaiden vahvuuksien ja kehittymistarpeiden arviointiin yhdessä oppilaiden kanssa, ja pidin niistä aivan hirveästi. Sopivat työskentelyyn niin lasten (ehkä viidesluokkalaisista ylös suunnilleen), nuorten kuin aikuistenkin kanssa. Toisessa harjoittelussa työstin oppilaiden kanssa jotain tunteiden tulkitsemisen "työkirjaa". Laitoin nyt tuon harjoittelun ohjanneelle opettajalle sähköpostia ja kyselin, mikä kyseinen kirja oli nimeltään, en nimittäin muista, minne kirjoitin sen ylös. Se kirja oli hyvä, ja siinä oli hyviä harjoitteita. Vinkkaan sen tännekin, kun saan tietää, mikä sen nimi oli.

Opetushallituksen Vääryydestä vastuuseen kiinnostaa myös. Sen saa myös onneksi kirjastosta, lainaan siis sieltä ja tutustun.

Mitäs muuta. Olen aivan loppu. Työt eivät unohdu kuin tallilla, joten olen pyrkinyt olemaan siellä mahdollisimman paljon.

3 kommenttia:

  1. Ite ajattelin käyttää KiVa-koulun matskuja, varsinkin kun nyt on tuntunut luokassa olevan paljon riitoja oppilaiden välillä. Pitääpäs tutustua myös tuohon Tunne-etsivään, kiitos linkkivinkistä! Vaikutti siltä, että soveltaen sitä voisi käyttää. Tuntuu, että tämmöisten asioiden käsittely on sitä perustan luomista, mitä ilman ainakaan meidän luokassa työskentely ja oppiminen ei tunnu onnistuvan. Ja toinen on työrauha. Oppiaineiden tavoitteet tulee vasta sitten paljon myöhemmin...

    VastaaPoista
  2. Mä löysin meidän koulun kaapista hylättynä Askeleittain -materiaalin, ja aloittelin sen kanssa tänään. KiVa-materiaalista tykkään, mutta tuossa mun luokassa osa on tehnyt niitä harjoituksia jo kolmen vuoden ajan, niin on hankala keksiä niihin lisää. Askeleittain taas on ihan tuntematon oppilaille, joten sen käyttäminen on mukavampaa. KiVa-koulua kun yritin käynnistellä, sain vastaani kuoron "Opeeee, me tehtiin tää jo viime vuonna" jokaisen harjoitteen kohdalla ;) Ihan samaa mieltä olen siitä, että näitä taitoja kehittämällä luodaan perustaa kaikelle muulle koulunkäynnille.

    VastaaPoista
  3. Kyllä koulun pitäisi nuo hankkia, kysy reksiltä rohkeasti vain.

    VastaaPoista